Spring naar content Spring naar hoofdnavigatie Spring naar footer

Reglement

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Overige Bepalingen

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

12. Overige Bepalingen

12.1 Algemeen In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.

12.2 Aanvulling op het reglement Dit Huishoudelijk Reglement van VTV de Kluitenduikers is bekrachtigd op 26 februari 2024 tijdens de algemene ledenvergadering. Alle voorgaande reglementen komen hiermee te vervallen, alle verworven rechten op basis van anciënniteit of anderszins daarmee ook.

In het verleden toegestane vormen van bebouwing zullen, zolang het de bestaande huurder betreft worden gedoogd. Echter, bij het opnieuw verhuren of bij ruiling van tuinen zullen de regels zoals vastgesteld op 24 februari 2020 gelden en worden toegepast. De algemene ledenvergadering verleent het bestuur van VTV de Kluitenduikers een mandaat om, binnen alle redelijkheid en met inachtneming van individuele persoonlijke omstandigheden, de nieuwe reglementen te verdedigen en dienovereenkomstig toe te passen.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Algemene Ledenvergadering

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

11. Algemene Ledenvergadering

11.1 Toegang Alleen leden hebben toegang tot de algemene ledenvergadering

11.2 Stemrecht Ieder lid kan indien nodig tijdens de ledenvergadering gebruik maken van zijn/haar stemrecht, met dien verstande dat de zogenaamde tientjesleden geen stemrecht hebben over zaken die betrekking hebben op het tuincomplex, de tuinders en het tuinieren.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Bivak, gedragsregels, lidmaatschap

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

10. Bivak, gedragsregels, lidmaatschap

10.1 Algemeen Alleen leden hebben toegang tot de kantine van de vereniging (Bivak).

10.2 Gedragsregels De leden dienen zich aan de aanwijzingen van de dienstdoende vrijwilliger te houden en deze terstond op te volgen. Bij onregelmatigheden kan de dienstdoende vrijwilliger de persoon de toegang weigeren, en maakt hier melding van bij het bestuur. Huisdieren dienen aangelijnd te zijn. Kinderen dienen onder direct toezicht van ouders of begeleiders te staan en begeleid te worden naar de toiletten. Het gemotoriseerde verkeer van en naar het gehuurde, mag uitsluitend stapvoets gebruik maken van de daarvoor bestemde wegen.

10.3 Maatregelen Het bestuur beslist welke actie moet worden ondernomen navenant de onregelmatigheid. In uitzonderlijke gevallen kan dit leiden tot ontzegging van de toegang tot het Bivak van het betreffende lid.

10.4 Openingstijden Bivak Van 1 november tot 1 maart is het Bivak gesloten voor tuinders, behalve voor de ALV. Dit betekent dat er dan geen gebruik mag worden gemaakt van de toiletten.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Incassoprocedure

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

9. Incassoprocedure

Voor de in rekening gebrachte bedragen conform de artikelen 3, 4 en 8 geldt de volgende incassoprocedure:

9.1 Factuur Voor de in rekening gebrachte bedragen geldt een betalingstermijn van 21 dagen na dagtekening.

9.2 Herinnering Na afloop van de in artikel 9.1 gestelde betalingstermijn, zal de penningmeester per e-mail een herinnering sturen met het verzoek om binnen 14 dagen na dagtekening de factuur te voldoen.

9.3 1e aanmaning Na afloop van de in artikel 9.2 gestelde termijn zal de penningmeester een 1e aanmaning sturen met het dringende verzoek om binnen 14 dagen na dagtekening de factuur te voldoen. In deze 1e aanmaning zullen ook de consequenties van een uitblijvende betaling worden benoemd.

9.4 Laatste aanmaning Na afloop van de in artikel 9.3 gestelde termijn zal de penningmeester een laatste aanmaning versturen. De vordering zal dan verhoogd worden met de wettelijke incassokosten, momenteel € 40,00. De gestelde betalingstermijn in deze brief is 14 dagen na dagtekening.

9.5 Incassobureau Als na afloop van de in artikel 9.4 gestelde termijn de factuur en de wettelijke incassokosten nog niet zijn voldaan, dan wordt de vordering overgedragen aan een incassobureau. De hierbij gemaakte kosten inclusief btw komen voor rekening van het lid.

9.6 Ingebrekestelling Indien een factuur wordt ingediend bij het incassobureau zal het bestuur het betreffende lid gelijktijdig in gebreke stellen. Indien het betreffende lid 14 dagen na dagtekening van de ingebrekestelling de betalingsverplichting aan het incassobureau nog niet heeft voldaan zal de huurovereenkomst voor de volkstuin eenzijdig worden ontbonden en het lid de toegang tot de tuin worden ontzegd.

9.7 Betalingsregeling Als het niet mogelijk is om binnen de gestelde termijn te betalen, dan kan een lid contact opnemen met de penningmeester. In overleg kan dan een betalingsregeling getroffen worden. Een verzoek tot een betalingsregeling dient binnen 21 dagen na de factuurdatum en per e-mail aan de penningmeester kenbaar gemaakt te worden.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Tarieven

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

8. Tarieven

Voor het gehuurde is de huurder tuinhuur verschuldigd, daarnaast dient de huurder de werkbeurten te voldoen zoals genoemd in artikel 4. De tuinhuur wordt berekend per m2 en jaarlijks aan de huurders in rekening gebracht. Voor het lidmaatschap van de vereniging is de huurder contributie verschuldigd. De contributie wordt ook jaarlijks in rekening gebracht.

8.1 Vaststelling tarieven Het bestuur zal jaarlijks op basis van een positief sluitende begroting een voorstel doen tijdens de algemene ledenvergadering voor de te hanteren tarieven. De tarieven worden op de jaarlijkse algemene ledenvergadering door de leden vastgesteld.

8.2 Contributie Elk lid van de vereniging dient jaarlijks contributie te betalen voor zijn of haar lidmaatschap aan de vereniging. Ereleden zijn op basis van hun verdiensten vrijgesteld van de verplichting om contributie te betalen. Uitsluitend leden van de vereniging kunnen een overeenkomst aangaan voor de huur van een volkstuin.

8.3 Tuinhuur De huurprijzen worden vastgesteld per vierkante meter.

8.4 Inschrijfgeld Bij het aangaan van de overeenkomst is de tuinder éénmalig inschrijfgeld verschuldigd.

8.5 Waarborg Bij het aangaan van een huurovereenkomst voor een volkstuin is een lid een waarborgsom verschuldigd aan de vereniging. Deze waarborg dient als zekerheid dat betalingsverplichtingen naar de vereniging worden nagekomen en dat tuinen opgeleverd worden volgens de artikelen 6.1 en 6.2. Indien leden bij het beëindigen van hun lidmaatschap nog openstaande betalingsverplichtingen hebben zullen deze worden verrekend met de ingelegde waarborgsom. Indien de tuincommissie vaststelt dat een lid bij aflopen van de huurovereenkomst de volkstuin niet heeft opgeleverd volgens de normen in de artikelen 6.1 en 6.2, zal de vereniging de gemaakte kosten voor het opnieuw verhuurbaar maken (tuinherstel) verrekenen met de ingelegde waarborg.

8.6 Boetes In het geval tuinders zich niet houden aan het gestelde in het reglement, behoudt het bestuur zich het recht voor een boete op te leggen en/of gemaakte kosten in rekening te brengen.

8.7 Tuinherstel De kosten voor tuinherstel, gesteld naar de normen genoemd in de artikelen 6.1 en 6.2, worden verhaald op de huurder. Vindt het tuinherstel plaats door de tuincommissie tijdens werkbeurten, dan wordt € 25,00 per lid dat zich tijdens de werkbeurt inzet voor het tuinherstel in rekening gebracht aan de huurder. Indien tuinherstel tijdens werkbeurten niet mogelijk is kan het bestuur het herstel uitbesteden aan derden. De voor dit tuinherstel gemaakte kosten zullen door de vereniging aan de huurder worden doorbelast.

8.8 Tarieven

  • Contributie lidmaatschap € 10,00
  • Huurprijs grond per m2 € 0,50
  • Inschrijfgeld € 20,00
  • Waarborg € 100,00

8.9 Facturatie De penningmeester zal op basis van de door de algemene ledenvergadering vastgestelde tarieven en de met leden gesloten overeenkomsten de facturatie voor de vereniging verzorgen. De facturen zullen per e-mail worden verzonden naar het e-mailadres dat is opgegeven in de overeenkomst. Leden blijven te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen van hun e-mailadres.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Milieu

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

7. Milieu

Veel tuinders tuinieren strikt biologisch. Los van de geldende regels op het gebied van milieu wordt de tuinder ook geacht rekening te houden met de wensen van tuinders van belendende tuinpercelen.

7.1 Aardappelteelt De huurder dient zich te houden aan de voorschriften met betrekking tot de aardappelteelt. Uitsluitend goedgekeurde pootaardappelen voorzien van een keuringscertificaat zijn toegestaan.

Toevoegingen m.b.t. aardappelteelt: Aardappelteelt dient plaats te vinden volgens aanwijzingen van het bestuur, in het bijzonder voor wat betreft de plaatsbepaling. Bij constatering dat de aardappels niet op de juiste plaats zijn geplant, of wanneer op verzoek van de tuincommissie het label “pootaardappels” niet getoond kan worden, bent u volgens de wet in overtreding en dienen aardappels zo spoedig mogelijk (bij voorkeur binnen 24 uur) verwijderd te worden.

Onderstaand en op de website kunt u het pootschema zien.

  • 2024: midden in de tuin
  • 2025: achter in de tuin
  • 2026: voor in de tuin et cetera et cetera.

In geval van het uitbreken van ziektes als genoemd in artikel 7.3 zal naast het Bivak de rode vlag worden gehesen. Elke tuinder wordt vervolgens geacht direct, bij voorkeur binnen 24 uur, te handelen volgens dit artikel. Het bestuur spant zich extra in om aardappelziektes e.d. te voorkomen.

7.2 Gevaarlijke stoffen Het gebruik van bestrijdingsmiddelen of azijn is niet toegestaan. De vereniging staat voor een zo ecologisch mogelijk beheer van het complex en haar tuinen.

7.3 Afval Tuinafval moet door de tuinder zelf worden afgevoerd naar het upcyclingperron. Er zijn aanhangers gratis beschikbaar voor transport. Groenafval kan in de opslag naast het Bivak worden gedeponeerd.

Restanten t.b.v. bestrating (mits ongeschonden en bruikbaar) kunnen worden opgeslagen op het daarvoor bestemde terrein. Overige materialen dient u zelf af te voeren naar het upcyclingperron.

Het is niet toegestaan tuinafval of ander materiaal buiten het gehuurde of elders op het complex te deponeren. Tevens is het STRENG VERBODEN om tuinafval of ander materiaal op het gehuurde te verbranden.

Tuinafval, afkomstig van zieke of besmette planten, dient in vuilniszakken verpakt naar het upcyclingperron te worden afgevoerd. Dit geldt in het bijzonder voor bijvoorbeeld:

  • aardappelloof met aardappelziekte (Phytophtora) besmetting of Alternaria solani/alternata
  • tomatenloof met aardappelziekte (Phytophtora) besmetting,
  • loof van Cucurbitaceae of wel de komkommerachtigen zoals courgette en pompoen i.v.m. Mozaïkvirus (geen bestrijdingsmiddelen bekend)
  • koolloof en wortels i.v.m. knolvoet Ander afval dient ook door de tuinder zelf afgevoerd te worden.

7.4 Mestregels Mestregels volgens het ministerie van landbouw. Onder mest wordt zowel koeien –, paarden -, kippen – als champignonmest bedoeld. In de moestuin wordt bij voorkeur verteerde mest gebruikt. Er mag per 1 m² grond 3,5 kg mest opgebracht worden ( Dit is gelijk aan 0,5 m³ mest per 100 m²). Verse mest dient direct ondergespit te worden en mag niet op of naast de tuin opgeslagen worden.

Er mogen alleen gecertificeerde grond, mest en andere bodemverbeteraars in de tuin verwerkt worden en indien gevraagd moeten de papieren aan de tuincommissie getoond kunnen worden. Bij overbemesting kan de grond zo ernstig vervuild worden, dat alle gewassen verbranden.

Bij controle door milieupolitie zijn opgelegde boetes voor rekening van de huurder. Dit zijn de geldende regels van LTO (Land- en Tuinbouw Organisatie). Iedere tuinder die mest, grond en andere bodemverbeteraars gebruikt dient zelf de laatst geldende regels na te vragen en na te leven.

De vereniging ziet toe op naleving van de gestelde regels, maar kan niet aansprakelijk gesteld worden bij overtredingen. Tegen leden die zich niet aan gestelde regels houden, heeft de vereniging het recht passende maatregelen te treffen.

7.5 Branden Het is STRENG VERBODEN om tuinafval of ander materiaal op het gehuurde te verbranden. Het gebruik van BBQ en/of houtkachels is uitsluitend toegestaan indien deze geen overlast en/of gevaar voor de omgeving opleveren en voldoen aan de voorschriften van de brandweer (zoals dubbel geïsoleerd rookkanaal voor kachels in tuinhuisjes.)

Ook voor elektra-aansluitingen gelden de NEN-normen. Het gebruik van vuurkorven of andere vormen van open vuur is verboden.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Oplevering

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

6. Oplevering

6.1 Opleveren van een tuin Bij het verlaten van een tuin moet deze achtergelaten worden in verhuurbare staat. Dat betekent onder andere: zonder gras, overmatig onkruid en losse artikelen. De hekken van de vereniging moeten in goede staat zijn. De tegens moeten opgestapeld zijn aan de rand van de tuin (behalve die voor het middenpad). Andere afspraken worden in overleg met de tuincommissie en een eventuele nieuwe tuinder gemaakt.

6.2 Verwijderen opstallen In principe dienen alle eigendommen van de huurder te worden verwijderd, eventueel kan hier in overleg met het bestuur of de nieuwe huurder van afgeweken worden. Doorverkoop van opstallen en gewassen en/of overname door nieuwe tuinder moet schriftelijk worden vastgelegd en ondertekend worden door de tuincommissie.

6.3 Tuinruil Indien een tuinder een tuin wenst te ruilen of bij wil huren, dan dient dit middels een e-mail te worden aangevraagd bij de tuincommissie. Bij tuinruil moet de te verlaten tuin schoon zijn opgeleverd. Tuinruil kan alleen plaatsvinden aan het einde van het seizoen en met uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van het bestuur. Onderhandse ruil of onderverhuur zijn niet toegestaan, de tuin valt eerst terug aan de vereniging. De langst wachtende op de wachtlijst heeft voorrang op andere tuinders, tenzij de tuincommissie een gegronde reden ziet om van deze regel af te wijken. Vrije tuinen worden in principe op de website vermeld.

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Huurovereenkomst

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

5. Huurovereenkomst, opzegging of eenzijdige ontbinding van de overeenkomst

5.1 Duur van de overeenkomst De overeenkomst wordt aangegaan voor de periode van 1 kalenderjaar. Pas bij gebleken geschiktheid wordt het huurcontract voor onbepaalde tijd verlengd.

5.2 Opzegging Wil de huurder de huurovereenkomst beëindigen, dan dient dit schriftelijk te geschieden voor 1 december van het lopende jaar. Het lidmaatschap kan desgewenst (als tientjeslid) worden gecontinueerd. Opzeggen doet u per e-mail bij het secretariaat van de vereniging. Het huurcontract loopt van 1 januari tot en met 31 december. Restitutie van de huur tot en met 31 december is niet mogelijk en de huurder blijft tot de afloop van het contract verantwoordelijk voor het gehuurde. Ook dient het lid de werkbeurten zoals beschreven in artikel 4 te voldoen.

5.3 Eenzijdige ontbinding Bij een eenzijdige ontbinding van de huurovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 3 van de statuten, door het bestuur en zoals genoemd in artikel 3.4 en 9.6 van het huishoudelijk reglement, is er eveneens geen mogelijkheid tot restitutie van de huur. Daarnaast zal het bestuur bepalen wanneer de gehuurde tuin opgeleverd dient te worden en hoeveel werkbeurten het betreffende lid moet voldoen. Onverlet laat dat de gehuurde tuin opgeleverd dient te worden volgens de bepalingen onder artikel 6.1 en 6.2

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Werkbeurten

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

4. Werkbeurten

Werkbeurten zijn bedoeld om de Spittershoek in de ruimste zin van het woord te onderhouden en waar nodig medetuinders te ondersteunen in geval van ziekte e.d.

4.1 Werkbeurten Per tuinder moeten per jaar 3 werkbeurten in persoon, dan wel door de (huwelijks-)partner worden verricht. Werkbeurten kunnen niet door iemand anders vervangend worden uitgevoerd omdat deze personen niet onder de verzekering van VTV De Kluitenduikers vallen. Per werkbeurt geldt per lid/tuinder dat slechts één werkbeurt wordt afgetekend, ook al komen er meerdere mensen per tuinder arbeid verrichten.

De tuincommissie stelt een schema van het aantal gemeenschappelijke werkbeurten op, waarin vermeld wordt wanneer, op welke datum het lid zijn werkbeurten moet vervullen. Bij verhindering kan gebruik worden gemaakt van de inhaaltuinwerkbeurt. Leden van 70 jaar en ouder worden – indien zij dit willen – vrijgesteld van het vervullen van werkbeurten. Ook aan leden die fysiek niet (meer) in staat zijn om de werkbeurten te vervullen kan dispensatie worden verleend.

Dispensatie voor 1 of meerdere werkbeurten kan uitsluitend vooraf worden gegeven, kwijtschelding na afloop van het seizoen is niet mogelijk. Ook eventuele vervangende werkbeurten (bijvoorbeeld in geval van werk) moeten vóóraf worden afgesproken.

4.2 Verzaken werkbeurten Indien een lid zonder goede reden (zulks ter beoordeling van het bestuur) een of meerdere werkbeurten mist of overslaat, wordt daarvoor een boete opgelegd. Indien een lid 1 van de 3 verplichte werkbeurten mist, wordt een boete van € 25,00 in rekening gebracht. Indien een lid 2 van de 3 verplichte werkbeurten mist, wordt een boete van € 150,00 in rekening gebracht. Indien een lid alle 3 verplichte werkbeurten mist, wordt een boete van € 250,00 in rekening gebracht.

4.3 Presentielijst Bij het begin van iedere tuinbeurt ligt een presentielijst op tafel. Deze moet getekend worden door alle aanwezige leden en iemand van het bestuur. Daarnaast krijgt iedere tuinder tijdens de eerste werkbeurt van het jaar een stempelkaart. Deze wordt na afloop van iedere tuinbeurt gestempeld door iemand van het bestuur. Een tuinder die de presentielijst niet heeft getekend en geen stempel voor de betreffende werkbeurt kan laten zien wordt beschouwd als niet aanwezig. De tuinder blijft zelf verantwoordelijk voor de stempelkaart.

4.4 Rooster werkbeurten De tuincommissie dient er voor te zorgen en er op toe te zien dat de werkbeurten op de juiste wijze worden vervuld. Het rooster voor de tuinbeurten wordt opgehangen in het Bivak en eveneens vermeld op de website van de vereniging: www.kluitenduikers.nl

Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer

Reglement

Huishoudelijk Reglement – Tuincommissie

Huishoudelijk Reglement van Volkstuinvereniging Almere “de Kluitenduikers”, KvK: 40059132
dd. 15 mei 2025

3. Tuincommissie

De huurder dient zijn tuin zelf in goede staat te houden. De tuincommissie ziet hierop toe. De tuin dient jaarlijks bij voorkeur voor 1 april gereed te zijn voor het nieuwe seizoen, en dus vrij te zijn van oude gewassen, onkruid en dergelijke.

3.1 Algemeen De paden, het struikgewas, heggen en afrasteringen die langs het gehuurde zijn gelegen, dienen door de huurder te worden onderhouden. Het onderhoud hiervan geldt niet als vervangende tuinbeurt. Indien er een afrastering aanwezig is rond het gehuurde dient deze in goede staat te zijn en gehouden te worden. De afrastering mag aan de buitenzijde van de tuin niet hoger zijn dan 1,25 meter en niet tegen de door de vereniging geplaatste hekwerken worden gemonteerd. Hekwerken die op 1 maart 2015 al bestonden worden gedoogd en zijn pas bij een eventuele wisseling van huurder onderhevig aan deze regel.

Toegangshekjes dienen ten minste 100 cm breed te zijn om toegang te verlenen voor bijvoorbeeld tuinapparatuur. De tuinder dient rond het gehuurde, gelegen aan de openbare weg, een strook van 50 cm onkruidvrij te houden. Beplanting op de rooilijn is niet toegestaan.

(Fruit-)bomen, (fruit-)struiken en gewassen mogen geen overlast opleveren voor andere huurders. Ze dienen op ten minste 1 meter van de erfscheiding geplant te worden en mogen maximaal 3,0 meter hoog worden. Fruitbomen die op 3 maart 2025 niet voldoen maar geen overlast veroorzaken worden gedoogd. De tuinder houdt de tuin vrij van zaad verspreidend onkruid en/of wortelonkruiden.

3.2 Tuincontroles In verband met de herkenbaarheid en de tuincontrole dient het tuinnummer goed zichtbaar te zijn. Tuincontroles vinden regelmatig plaats door tenminste twee commissieleden. De tuincommissieleden dienen duidelijk te omschrijven waarom de tuin niet aan het reglement voldoet. De tuincommissieleden hebben het recht zonder toestemming van de tuinder het gehuurde te betreden.

3.3 Slecht onderhouden tuinen

  • Eerste contact Als bij de tuincontrole een tuin in slechte staat wordt aangetroffen stuurt de tuincommissie per e-mail een waarschuwing naar de betreffende tuinder om te vragen wat daar de reden van is. Als uit de respons blijkt dat er een geldige reden is waarom de tuin in slechte staat verkeert, dan wordt in overleg met de tuinder bepaald wat de vervolgstappen zijn. Mogelijkheden zijn: hulp door de vereniging, een ruimere periode voor herstel van de tuin en in het uiterste geval het in overleg beëindigen van de huurovereenkomst. Als er geen geldige reden of respons is dan moet de tuinder binnen twee weken de tuin verbeteren. Dit geldt dan als een eerste waarschuwing.
  • Tweede contact Als bij controle na de genoemde termijn van twee weken de tuinder zijn tuin nog niet heeft verbeterd, dan volgt wederom een waarschuwing per e-mail. Als er een geldige reden is dat de tuin niet binnen de genoemde termijn is hersteld, dan wordt in overleg een nieuwe datum bepaald. Daar moet de tuinder zich dan wel aan houden. Uitstel is dan niet meer mogelijk. Als er geen geldige reden is moet de tuinder binnen twee weken de tuin verbeteren. Dit geldt dan als een tweede waarschuwing.
  • Derde contact Als bij controle na de genoemde termijn van twee weken de tuinder zijn tuin nog niet heeft verbeterd, dan volgt wederom een waarschuwing per e-mail waarin een onherroepelijke datum wordt vermeld. Vóór die datum dient de tuinder zijn tuin hersteld te hebben.
  • Ontzetting Als bij controle van de tuin na de in de e-mail laatstgenoemde datum er geen verbetering is, dan volgt een aangetekende brief van het bestuur met een eenzijdige opzegging van de huurovereenkomst en een termijn waarbinnen de tuin moet worden leeggehaald. Bomen en wortels dienen verwijderd te worden. Na die termijn wordt de ontruiming door de tuincommissie gedaan. De tuinder kan geen aanspraak maken op een vergoeding. Gemaakte kosten kunnen volgens artikel 8.7 bij de tuinder in rekening gebracht worden. Restitutie van huur en/of borg is uitgesloten. Verder is de boeteclausule in artikel 8.6 van kracht.
Terug naar de inhoudsopgave

Lees meer